Social media strategie

Een social media strategie is een strategische omschrijving van hoe je denkt jouw social media doelstellingen te  behalen en wat hiervoor nodig is. Dit klinkt eenvoudig, maar er zijn vele bedrijven die hier dagelijks problemen mee ondervinden. Sommige bedrijven vinden het al lastig hun algemene marketingdoelstellingen te definiëren, laat staan dat ze doelstellingen moeten bepalen voor de social media campagne.

Gratis social media analyse!

Vul je website adres in en wij laten je zien hoe je meer klanten krijgt via social media!

Slim Social-Media-Strategie inzetten voor meer omzet?

Een social media strategie is een strategische omschrijving van hoe je denkt jouw social media doelstellingen te gaan behalen en wat hiervoor nodig is. Dit klinkt eenvoudig, maar er zijn vele bedrijven die hier dagelijks problemen van ondervinden. Sommige bedrijven vinden het al lastig hun algemene marketingdoelstellingen te definiëren, laat staan voor social media marketing.

Waarom heb je een social media strategie nodig?

Zonder een social media strategie van start gaan is net als een bedrijf starten zonder ondernemingsplan. Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die Facebook inzetten, terwijl hun doelgroep actiever is op bijvoorbeeld Instagram. Of dat men via Linkedin probeert de B2B doelgroep te benaderen, maar dat men er later achter komt dat die doelgroep zelf niet erg actief is op Linkedin.
Social Media | SocialWise

Wat levert een goede social media strategie op?

Bij een goede social media strategie is het in principe niet belangrijk wat het kost. Je kijkt namelijk naar wat die specifieke campagne je oplevert aan nieuwe klanten en dus omzet. Logisch ook, want veel bedrijven hoor je niet klagen over een investering van € 500,- per maand als de campagne met 1 a 2 nieuwe klanten is terugverdiend. Vanzelfsprekend gaat het er niet om dat een social media campagne alleen rendabel is. Hoe beter de social media strategie presteert, hoe meer klanten er uit voortkomen. Daardoor wordt de campagne steeds winstgevender.

Een goede social media strategie is daarom gefocust op het zo snel mogelijk terugverdienen van je investering. Hoe sneller dit doel is bereikt, hoe winstgevender de campagne wordt. In de social media strategieën staat geformuleerd welke doelen je bedrijf heeft en hoe we die behalen met gebruik van de roadmap.

Vervolgens worden deze doelstellingen vertaald naar concrete subdoelstellingen;

    1. X aantal berichten per maand, per kanaal
    2. X aantal bezoekers per maand
    3. X aantal leads/bestellingen per maand
    4. X aantal omzet per maand


In de social strategie staan heldere doelen en een roadmap om deze doelstellingen te halen.

Social Media Strategie uitbesteden?

Ieder zijn vak toch en samen sta je sterker toch? Door gezamenlijk met een socialmedia-expert een strategie aan te gaan. Dan hebben we bovendien één doel. Namelijk dat van jou! Vooraf bepalen we jouw doelstelling, kansen en mogelijkheden. Passen hierop een op maat strategie aan en zorgen ervoor dat jouw doelstelling wordt behaald.

De roadmap voor een perfecte social media strategie

Een duidelijke strategie bedenken is stap 1 voordat je aan de slag gaat met social media marketing. Aan de hand van de social media strategie roadmap van hieronder proberen we je in ieder geval een beeld te geven van hoe zoiets werkt.

Stap 1: De Nulmeting (het startpunt)

De nulmeting is belangrijk om te definiëren waar je nu staat en om toekomstige successen vast te kunnen stellen. Voor de nulmeting wordt gekeken naar de volgende parameters:

  • Huidig aantal volgers op social media
  • Huidig aantal websitebezoekers via social media
  • Huidige aantal bestellingen/aanvragen via social media
  • Huidige omzet via social media

Stap 2: Probleemanalyse

De probleemanalyse is belangrijk om beter antwoord te krijgen op de vraag welke problemen social media voor je kan oplossen. Voor veel bedrijven een lastige vraag, maar wel belangrijk voor een goede strategie. Hierin staan vragen als:

  • Waarvoor kunnen we social media inzetten?
  • Waarom wil je via social media je doelgroep bereiken?
  • Welke problemen los je op voor je doelgroep?
  • Waartoe willen wij mensen op social media aanzetten?

Stap 3: De doelstelling

De doelstellingen van je strategie zijn belangrijk om de contentplanning hierop te kunnen aansturen. Hierin staan vragen zoals:

  • In welke regio wil je meer naamsbekendheid?
  • Hoeveel bezoekers zullen we moeten binnenhalen?
  • Wat is het conversiepercentage op het aantal bezoekers?
  • Wat moet de campagne gaan opleveren om de investering terug te verdienen?

Stap 4: Doelgroep definitie

Goed onderzoek naar waar je doelgroep uithangt kan je veel geld en tijd besparen. Soms is het duidelijk, maar heel vaak ook niet. Zeker wanneer je je in een specifieke nichemarkt bevindt. Daarom moeten er vragen worden gesteld zoals:

  • Op welke social media kanalen bevindt mijn doelgroep zich?
  • Hoe ziet mijn ideale klant eruit?
  • In welke regio bevindt mijn doelgroep zich?
  • Welke informatie vindt mijn doelgroep interessant?
  • Hoe spreek ik mijn doelgroep aan?

Meer weten?

Vraag een gratis advies gesprek aan, dan nemen wij contact met je op om je wensen en beoogde doelstellingen te bespreken.

Anna van der Weerd | SocialWise

Neem contact op met Anna

Anna van der Weerd - Social media marketing strategist