Instagram Marketing

Instagram is niet meer weg te denken uit je social marketing strategie. De nieuwste functies geven je meer mogelijkheden, mits je ze natuurlijk goed inzet. Instagram Stories en Instagram TV, waarbij je lange video’s kunt uploaden, zijn uitstekende manieren om het bereik van jouw merk te vergroten.

Gratis Instagram analyse!

Vul je website adres in en wij laten je zien hoe je meer klanten krijgt via Instagram!

Instagram Marketing uitbesteden voor meer omzet?

Instagram is een sociaal netwerk waar het delen van foto’s centraal staat. In Nederland heeft Instagram 2.1 miljoen gebruikers. Bijna een miljoen daarvan opent de app dagelijks en vormt daarmee een interessante doelgroep voor adverteerders.

Instagram is met name onder jongeren ongekend populair. 90% van de gebruikers is jonger dan 40 jaar.

Instagram adverteren (onderdeel van Facebook) biedt organisaties kansen om deze jongeren te bereiken en hun producten en diensten op een visuele manier te promoten.

Binnen Instagram marketing heb je 2 mogelijkheden:

1) Instagram optimaliseren

Een van de meest ingezette mogelijkheden binnen Instagram is het plaatsen van Story’s. Hiermee kun je kortstondig berichten delen die relevant zijn voor je publiek en de aandacht trekken. Je kunt het bereik van je Story echter vrij eenvoudig vergroten. Door het gebruik van hashtags in je Story zorg je ervoor dat het verhaal beter vindbaar is. Je kunt tot wel tien hashtags toevoegen die relevant zijn aan de post.

Voor een effectieve Instagram optimalisatie strategie is het belangrijk dat de losse onderdelen elkaar versterken. Koppel je Instagram TV account aan je Story door bijvoorbeeld een screenshot van een video met tekst in je Story te plaatsen. Zo stuur je volgers door van je Story naar Instagram TV en vergroot je het bereik. Je kan ook je Story interessanter maken door een voorproefje op je account te plaatsen. Laat bijvoorbeeld slechts een deel van je Story zien of vervaag een afbeelding zodat je doelgroep getriggerd wordt om je Story volledig te bekijken. Door te verwijzen naar andere onderdelen creëer je een sterk geheel.

Instagram | SocialWise

Contentstrategie en contentplanning

Inmiddels is er voor Instagram ook een API beschikbaar, waardoor je gebruik kunt maken van verschillende tools om je content in te plannen. Denk hierbij aan Hootsuite. Zo kan je eenvoudig posts voorbereiden en kan je in een keer een planning maken voor je Instagram marketing. Dit voorkomt dat je continu bezig bent nieuwe content te plaatsen, waardoor je je tijd efficiënter kunt indelen.

2) Instagram adverteren

Je hebt een jonge doelgroep (vanaf 15 jaar) en die moet je zien te bereiken. Instagram is hiervoor het meest geschikte kanaal met het grootste gebruik. Daar zit de jonge doelgroep en branded content is op Instagram de normaalste zaak van de wereld.

Wat is Instagram adverteren?

Instagram Marketing is adverteren op het social media platform Instagram. Het Instagram Adverteren gedeelte staat los van de reguliere posts die je kunt plaatsen op Instagram. De advertenties die je kunt plaatsen op Instagram zijn swipe- of klikbaar en komen veelal voor als korte video van maximaal 15 seconden, als afbeelding met product tags of als carrouseladvertentie waarbij de doelgroep langs meerdere foto’s kan vegen.

Opgesomd kun je bij Instagram kiezen uit de volgende soort advertenties:

Foto advertenties

Videoadvertenties

Carrousel Advertenties

Stories-advertenties

Hoe werkt Instagram adverteren?

Op Instagram adverteren werkt makkelijker dan je nu wellicht denkt. Eigenlijk werkt dit vrij hetzelfde als het aanmaken van een Facebook-advertentie. Om via Instagram te kunnen adverteren heb je dan ook een Facebook-pagina nodig. Dit is een vereiste, evenals in het bezit zijn van een (gratis) bedrijfsprofiel op Instagram. Vervolgens kun je jouw gewenste advertentie instellen door je advertentiekeuzes te maken in Advertentiebeheer. Je bepaalt vervolgens je budget en hoe lang je advertenties weergegeven moeten worden en je kunt starten met het publiceren van jouw advertenties. Je ontvangt een melding zodra je advertenties zijn goedgekeurd en kunnen worden weergegeven.

Je kunt Instagram Marketing inzetten om advertenties te tonen in:

De Instagram Stories:

Dit zijn posts van enkele seconden die 24 uur zichtbaar zijn en daarna verdwijnen (geldt niet voor jouw advertentie).

De feed:

Je advertentie staat tussen de berichten van de accounts die gevolgd worden en mensen kunnen hier langsheen scrollen.

Voordat je succesvol een advertentie kunt aanmaken om tussen de verhalen (stories) of in het overzicht (de feed) te plaatsen, moet je op enkele punten lette. Hierbij kun je denken aan de afmetingen van je afbeelding (ratio 9:16), het aantal pixels van je content, de maximale lengte van een video (15 seconden) en de grootte van je bestand. Kortom, in passende Instagram Advertising-content gaat wel even tijd zitten.

Instagram inzetten voor meer volgers?

Wij weten exact hoe je betaald en onbetaald meer volgers krijgt op Instagram. Of je nu influencer bent of een bedrijf. In beide gevallen gaat het om branding. En hoe meer “fans”, volgers je hebt. Hoe bekender je wordt. Voor degene die bekend is met het rente op rente concept? Dan werkt dit hetzelfde… volger op volger leidt tot veel volgers. 
Laat ons jou als merk goed neerzetten zodat jij groeit in “echte volgers”.

Waarom adverteren op Instagram?

Wie een jonge doelgroep wil aanspreken, kan haast niet wegblijven van Instagram. Hieronder meer redenen waarom je in Instagram Marketing zou moeten investeren als jouw doelgroep op Instagram zit.

Branded content doet het op Instagram beter dan op welk andere social mediakanaal dan ook.

Online shopping blijft in 2021 booming evenals Instagram, dus hierop adverteren is jouw perfecte kans.

De engagement (likes/comments) ligt erg hoog op Instagram.

Gebruikers zijn sneller geneigd te liken, klikken of reageren op Instagram advertenties.

Nog maar relatief weinig bedrijven adverteren op Instagram (in vergelijking met Facebook), waardoor er minder concurrentie aanwezig is.

Adverteren via Instagram is nu daarom ook nog goedkoper.

Je kunt je advertenties vrij goed op ‘normale’ aantrekkelijke feed laten lijken, waardoor mensen al sneller geneigd zijn langer naar je advertentie te kijken.

Gebruikers kunnen bij het zien van een interessant product (of dienst) in jouw advertentie gelijk doorklikken naar de productpagina.

Hiermee verkort en vergemakkelijk je het aankoopproces.

Meer weten?

Vraag een gratis advies gesprek aan, dan nemen wij contact met je op om je wensen en beoogde doelstellingen te bespreken.

Anna van der Weerd | SocialWise

Neem contact op met Anna

Anna van der Weerd - Social media marketing strategist